E-Förslag

Cykelbana mellan Skärblacka och Tallebo ska lyftas fram i Region Östergötlands cykelstrategi

Status
Diarieförd, väntar på beslut
Förslaget inskickat
2024-10-06 21:29
Röstning avslutad
2024-12-09
Antal röster
507

Beskrivning
Förslag:
Kommunen ska aktivt arbeta för att en cykelbana längs väg 1153 mellan Skärblacka och Tallebo i Norrköpings kommun lyfts fram i Region Östergötlands cykelstrategi och ange sträckan som en prioriterad cykelväg.

Motivering:
Det är kommunerna i Östergötland som ska lyfta de behov av cykelbanor som de prioriterar, sedan är det Region Östergötland som tar fram och fastställer cykelstrategin som Trafikverket med medfinansiering från kommunen småningom implementerar.

Vägen mellan Skärblacka och Norrköping, väg 1153, är tungt trafikerad med timmerbilar, lastbilar, hantverkarbilar, personbilar, traktorer och EPA-traktorer i en strid ström. Vägen är som smalast endast 7 meter bred och på många ställen längs vägen finns vägräcken uppsatta för bilisternas säkerhet. För mopedister, cyklister och gångtrafikanter är det förenat med stora risker att färdas på vägen. Utan tillgång till bil blir man i princip strandsatt som boende längs med denna väg då Östgötatrafiken efter beslut av Regionen år 2022 nedmonterade busstrafiken till ett minimun. En cykelbana skulle dock göra det möjligt för boende längs med Skärblackavägen att åter kunna ta sig säkert både till Skärblacka och till Norrköping miljö- och klimatvänligt utan bil.

Ett bristfälligt utbud av kollektivtrafik tillsammans med en farlig trafiksituation är en dålig kombination som vi nu har ett tydligt och aktuellt exempel på. Som boende längs med Skärblackavägen har vi behövt lösa logistiken för att anpassa oss till det kraftigt begränsade utbudet av busstrafik och vår yngsta son blev tvungen att skaffa moped för att kunna ta sig till skolan. På morgonen den 27:e september 2024 hände det som inte fick hända. När han körde med mopeden mot Skärblacka blev han prejad av en timmerbil som körde om honom samtidigt som det kom en mötande lastbil. Timmerbilen svängde därför tillbaka mot högerkanten av vägen och trängde ut mopeden i diket. Föraren av timmerbilen körde vidare utan att stanna och hjälpa vår son. Lyckligtvis fanns det inget vägräcke vid sidan av vägen där olyckan inträffade, hade det gjort det hade vår son riskerat betydligt allvarligare skador än de som nu inträffade.

Det finns helt säkert många potentiella pendlare som vill ta fram sin cykel och börja cykla mellan Norrköping och Skärblacka. Om kommunen tidigare ansett att avståndet mellan Skärblacka och Norrköping varit för långt så har elcyklarna nu öppnat upp för nya möjligheter då än fler med stöd av elkraft i kombination med cykel kan pendla till arbete, skola och fritidsaktiviteter. Sträckan är heller inte mycket längre än avståndet mellan Åby och Norrköping där cykelbana numera finns tillgänglig.

För sträckan från Norrköping till Tallebo finns en cykelbana. Det som saknas är sträckan från Tallebo till Skärblacka, en sträcka på cirka 8 km. När den är på plats kan oskyddade trafikanter färdas trafiksäkert hela vägen mellan Skärblacka och Norrköping.

Beslut