Använd denna e-tjänst för att ansöka om ny eller ändrad infart eller utfart. Anslutning för nya in- och utfarter mot kommunens gator kräver tillstånd liksom ändring av befintliga in- och utfarter. Vid handläggning av tillståndsärendet bedöms den nya eller ändrade in-och utfarten utifrån flera olika faktorer - trafiksäkerhet, påverkan på dagvattenhanteringen, påverkan på parkering, mm. Utförandet vid nyanläggande eller ändring av in- och utfarter på kommunens mark ska utföras av kommunens entreprenörer
Ansökan om tillstånd för in- och utfart
- Ansökan om ny eller ändrad in- och utfart sker via denna E-tjänst.
- Beslut skickas till sökanden, normalt inom tre veckor.
Utförande av in- och utfart
- Vid beviljat tillstånd får fastighetsägaren information om vem som är entreprenör i området och vilken utformning som gäller för den nya eller ändrade in- och utfarten.
- Fastighetsägaren kontaktar entreprenören för offert och beställning.
- Entreprenör fakturerar fastighetsägaren.
Undantag
Vissa större fastighetsägare kan få tillstånd att anlägga in- och utfarter i egen regi. Detta ska då särskilt framgå i ansökan. Beslut om detta tas i samband med tillståndsprövningen för in- och utfarten.