Personlig assistans - skicka in digitalt utbetalningsunderlag och hantera ombud
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan assistansanordnare rapportera in utförd tid hos brukare. Användningen av denna e-tjänst ersätter den manuella hanteringen att skicka fakturor på utförd tid till kommunen.
Firmatecknare eller styrelseledamot i företag kan även registrera eller avregistrera ombud som får företräda företaget vid tidsrapportering.
Hämta dina företagsuppgifter
När du loggar in i e-tjänsten kommer dina företagsuppgifter att hämtas och förifyllas. Inga företagsuppgifter kommer att kunna fyllas i manuellt.
Du som är firmatecknare eller styrelseledamot i företag kommer att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du som är ombud kommer endast att kunna hämta företagsuppgifter på det företag som du är registrerat ombud på i kommunens system för personlig assistans.
Syftet med att hämta företagsuppgifter som du finns registrerad på är att information om brukare, som ditt företag har uppdragsavtal med, då kan visas för dig i e-tjänsten.
När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation, exempelvis BankID, för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som har loggat in och det är du som skickar in ärendet.
För aktuell information – håll dig uppdaterad via vår hemsida (norrkoping.se).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift (brukare)
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 10 år - Registrering av tid och tidrapporter lagras i 10 år och gallras enligt bestämmelser i lagen om kommunal bokföring och redovisning.
- 1 år - Registrering- och avregistrering av ombud gallras efter 1 år
- 13 månader - Uppgifter om utförare/ombud lagras i databas om digital fakturahantering för att kunna utföra utbetalning i kommunens ekonomisystem. Uppgifterna gallras 13 månader efter avslutat uppdragsavtal med Vård och omsorgskontoret
- 13 månader - Uppgifter om brukare med beviljat bistånd om personlig assistans lagras i databas om digital fakturahantering. Uppgifterna gallras 13 månader efter avslutat uppdragsavtal med Vård- och omsorgskontoret
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner påkallar gallring av dessa. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
- Vård- och omsorgskontoret, Norrköpings kommun
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Informationsplikt
Om personuppgifter på andra personer uppges i ärendet är det ditt ansvar att se till att informera de personerna om detta.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Norrköpings kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@norrkoping.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vardochomsorgskontoret@norrkoping.se
Vård- och omsorgskontoret
vardochomsorgskontoret@norrkoping.se
011-15 00 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Uppdragsavtal med brukare
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation