Trygghetslarm - ansökan enligt förenklad handläggning för personer från 75 år
Den här tjänsten kräver inloggningTrygghetslarm - Ansökan om enligt förenklad handläggning
för personer från 75 år
Förenklad handläggning innebär att du har rätt att ansöka om vissa insatser utan att en individuell utredning
genomförs. Villkoren för att kunna få trygghetslarm via förenklad handläggning är att:
- Du är 75 år och äldre
- Du är folkbokförd i Norrköpings kommun
- Du bor i ordinärt boende
- Du har inte andra hemtjänstinsatser
Det innebär att om du inte uppfyller villkoren för att få trygghetslarm via förenklad handläggning eller om du har
behov av andra insatser än trygghetslarm så kan en traditionell utredning om ditt behov göras. Då kan du kontakta
biståndshandläggare på telefon 011-15 27 37.
När du har ett trygghetslarm så betalar du en avgift per månad efter din betalningsförmåga. Mer information om
avgifter finns på norrkoping.se.
Trygghetslarm - Du bär ett larm som en klocka eller halsband. Om det händer något kan du snabbt få kontakt med hemtjänstpersonal som kommer och hjälper dig.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner påkallar gallring av dessa. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
- Vård- och omsorgskontoret, Norrköpings kommun.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Informationsplikt
Om personuppgifter på andra personer uppges i ärendet är det ditt ansvar att se till att informera de personerna om detta.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Norrköpings kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@norrkoping.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
vardochomsorgskontoret@norrkoping.se
Vård- och omsorgskontoret
info.vom@norrkoping.se
Kontaktcenter 011-15 00 00